Çift yönlü şarj nedir ve nasıl çalışır? İşte bu özelliğe sahip arabalar
Çift yönlü şarj, elektrikli arabaları ve güç depolama sistemlerini şarj etmek için kullanılan bir teknolojidir.
Bu teknoloji, elektrikli araçların akülerini şarj etmek yerine enerjiyi geri dönüştürmek ve elektrik şebekesine güç sağlamak için kullanılıyor.
Çift yönlü şarj, araç sahiplerinin araçlarını dört tekerlekli akülere dönüştürerek evlerine veya cihazlarına güç göndermelerine olanak tanıyor.
Şu anda çift şarj, Ford F-150 Lightning ve Nissan Leaf dahil çok az sayıda otomobilde mevcut.
Yavaş yavaş diğer modellere geliyoruz
Ağustos ayında GM, teknolojinin 2026 model yılına kadar tüm elektrikli araçlarında standart olacağını duyurdu.
Tesla, 2025 yılına kadar tüm modellerinin çift taraflı şarj işlevini destekleyeceğini doğruladı.
Nasıl çalıştığı, hangi arabalarda olduğu ve güç depolamada bir sonraki büyük gelişme olup olmadığı da dahil olmak üzere çift şarj hakkında bilmeniz gereken her şeyi derledik.
Çift taraflı şarj nedir?
Elektrikli araç şarjı genellikle tek yönlü bir işlemdir: Duvar prizinden gelen alternatif akım (AC) elektriği, aracı kablolar aracılığıyla şarj eder.
Ancak çift taraflı şarj, aracın depolanan gücünü çeşitli kullanımlar için tekrar elektrik gücüne dönüştürür. Kısacası bu özellik aracınızı bir jeneratöre dönüştürüyor.
Çift taraflı şarj nasıl kullanılır?
Bizi instagramda takip et
Kuruluma bağlı olarak pilde depolanan güç farklı şekillerde kullanılabilir:
Araçtan ikamete (V2H): Araçtan binaya (V2B) olarak da bilinir. Bu işlevsellik, aracınızın elektrik kesintisi sırasında yedek jeneratör görevi görmesini sağlar. Tam şarjlı bir elektrikli araç aküsü, bir evin iki günlük elektrik ihtiyacını karşılamaya yetecek ortalama 60 kilovatsaat elektrik sağlıyor.
Araçtan şebekeye (V2G) : V2G şarj özelliğine sahip bir araç, tıpkı güneş enerjisi kullanan ev sahiplerinin yapabildiği gibi, elektriği şebekeye geri gönderebilir. Bu özellik sayesinde sürücüler sağladıkları enerjinin karşılığını alabiliyor.
Rochester Üniversitesi’nin verilerine göre V2G şarj cihazı kullanan bir elektrikli araç sahibi, elektrik faturasında yılda 150 dolara kadar tasarruf edebiliyor.
Yüklü araç (V2L): Çift taraflı şarjın en temel türüdür. Tipik olarak ihtiyacınız olan tek şey, arabanızın kamp ekipmanlarına, elektrikli el aletlerine, ev aletlerine veya diğer bağımsız cihazlara güç sağlamak için kullanacağı bir adaptördür.
Araçtan araca (V2V): Bu özellik sayesinde boşalmış bir elektrikli aracın aküsü başka bir elektrikli araçla şarj edilebilmektedir.
Hangi arabalar çift yönlü şarj sunuyor?
Yalnızca sınırlı sayıda araba çift taraflı şarjı destekler. Bu arabalardan bazıları ve destekledikleri şarj türleri şöyle:
Ford F-150 Yıldırım (V2G)
Genesis GV60 (V2L)
Hyundai Ioniq 5 (V2L)
Hyundai Ioniq 6 (V2L)
Kia EV6 (V2L)
Kia Niro (V2L)
Mitsubishi Outlander PHEV (V2L)
Nissan Yaprak (V2H, V2G)
VW ID.4 (V2H)
Çift yönlü şarj ne zaman standart hale gelecek?
Çift şarj hiçbir şekilde evrensel olmasa da, otomobil üreticileri talebi karşılamak ve potansiyel olarak düzenleyicileri atlatmak için bu özelliği hızla ürün gruplarına ekliyor.
BMW, Volvo ve Porsche’nin hepsinin işlevselliği test ettiği bildiriliyor. Tesla, tüm modellerinin 2025 yılına kadar çift yönlülüğü destekleyeceğini söyledi.
General Motors, 2024 Chevrolet Silverado EV RST’den itibaren V2H şarjını varsayılan özellik haline getirecek.
GM Energy İdari Başkan Yardımcısı Wade Sheffer, yaptığı açıklamada çift yönlü yönlendirmeyi standartlaştırmanın “GM’nin tamamen elektrikli bir gelecek vizyonunu hızlandırmaya yardımcı olacağını” söyledi.